Feliz Carnaval - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Christa De Lange-Doorn - WaarBenJij.nu Feliz Carnaval - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Christa De Lange-Doorn - WaarBenJij.nu

Feliz Carnaval

Door: Christa de Lange

Blijf op de hoogte en volg Christa

12 Februari 2013 | Bonaire, Kralendijk

Dag lieverds,

Ik kan niet anders zeggen, dan dat het leven hier fantastisch is. Alles gaat zo relaxed hier, ach 5 minuten later, maakt allemaal niets uit. Genieten van zon, zee, strand en een cocktail in de hand. We hebben hier met de groep gezellige clubjes opgericht. Eén van de clubjes is de BonaireDushiFietsClub. Toen ik net op het eiland kwam en een rondje ging fietsen werd ik haast voor gek verklaard “Je gaat hier toch niet fietsen hahah”, maar nu fietsen we met een groep het eiland rond. Wat kunnen we daarvan genieten. We vertrekken rond een uur of half 5, het is dan qua temperaturen goed te doen. Echt de natuur is zo mooi en met de ondergaande zon, het is een pracht.
Eén van de avonden is bijv. ook lekker naar de Mol kijken en bedenken: “Wie is nou toch de Mol”? Ik hou het nog steeds op Paulien.
Gezellige dingen doen we zeker. Van spelletjesavonden tot stapavonden. De groep is hecht.

Met Maartje en haar zusje heb ik een grottentoch gedaan! Op het eiland Bonaire zijn meer dan 400 grotten. Wij hebben 2 grotten bezocht, de warme en de natte grot! Gelegen in de Knoekoe(onbewoonde gedeelte) van Bonaire. Het was echt weer zo’n wauw moment! Dapper als we waren zijn we ver de grotten in gelopen/gegleden met touw via allemaal stenen naar beneden. SUPER!! In de natte grot hebben we zelfs gesnorkeld. Een trip die ik iedereen kan aanraden. We zijn er melig uitgekomen, voor ons was het de Grot van Genot!! hihi

De tijd van de cruiseschepen is gekomen. Er liggen dan grote cruiseschepen in de haven en toeristen komen het eiland bewonderen. De cruiseboten zijn indrukwekkend, groot en luxe. De meeste toeristen zien er allemaal hetzelfde uit. Sokken met sandalen, hoedje op, buideltasje voor en meestal wat gezet hihi. Of ik raak gewend aan de rust, want het is mooi als de boten komen en soms is het nog mooier als de boten weer gaan. Er heerst een enorme rust op het eiland.

Als jullie het leuk vinden om een stukje Bonaire op tv te zien, bekijk dan deze website. Het programma; 3 op reis. Eiland Bonaire gedeelte begint met 8 minuten. Dan kunnen jullie zien waarom ik het hier zo fantastisch vind.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1313406

Vorige week ben ik begonnen met mijn advanced duiken. Heb een boot-, diepduik gemaakt! Drift-, wrak- en boyenceduiken volgen. Echt het leven boven water is net zo gezellig als onder water, zoveel vis wat er aan je voorbij zwemt. Echt mooi.

Afgelopen vrijdag werd ik uitgenodigd voor een GIRLS-NIGHT-ONLY! Leukkk, maar het ging al met veel gegiebel. Dus ik al denken, wat het zou kunnen zijn. Mijn huis schoongemaakt, want wie weet komt er weer een leuke verrassing uit Nederland. Nee, ik werd verrast. Ik werd meegenomen naar een heerlijke tapastent. Kreeg daar een Bonairiaans kookboekje met de tekst: “Lieve Christa, omdat je altijd voor iedereen klaar staat, willen we je gewoon een keer verrassen. Hoe lief is dat !! Thanks Girls!!

Feliz CARNAVALLLLLLLL!! Iets waar alle bewoners naar uitkijken, voorbereidingen voor hebben gemaakt en het resultaat was daar.
“ Op de Kaya Grandi van Kralendijk Bonaire, zie ik hopi dushis met hun lekkere derrière. De dames swingen langs de weg en dansen in de straat en iedereen heeft grote lol Makamba’s* uit de maat.
Het is Carnaval, samen klinken, polar drinken, het is Carnaval, samen vieren, jou versieren,
Het is Carnaval. We vieren Carnaval.

Dat is wat je ziet, maar ook de optochten die voorbij komen. Met de kinderoptocht was ik aan het werk, maar van mijn lieve collega’s mocht ik naar buiten toe om deze te bewonderen! Een pracht, een vrolijkheid, van het carnavalsmuziek gaan je billen wel schudden haha. Elke dag was er wel een optocht, van de kinderen op de basisschool, tot KasDiKuido het verpleeghuis.
Een mooie optocht was daar ook in het plaatsje Rincon. Rincon is echt het een plaatsje waar je even het Bonairiaanse gevoel terugkrijgt. Het was een mooie optocht, overal mensen die gezellig met hun families aan het bbq-en zijn en Polar aan het drinken. Wat me wel opviel is, in Nederland verkleden we ons allemaal voor Carnaval, en dat viel hier wel mee.
Na Rincon zijn we naar Havanah gegaan, waar ook Carnavalsmuziek gedraaid werd. Alleen niet met Carabisch muziek, maar meer met: “Er staat een paard in de gang” idee.
Zondag was de echte, grote optocht. De hele Kaya Grandi stond vol, overal tentjes waar je eten/drinken kan halen, muziek en gezelligheid op straat. De optocht was groots, kleurrijk en mooi. Iedereen genoot.
Gisteren was het een feestdag, een soort ‘uitbrakdag’. Heerlijk bij het zwembad in de zon gelegen! In de avond was er nog lichtjesavond. Vandaag is de laatste dag van het Carnaval, dan ben ik helaas weer aan het werk.

Onze tickets naar Miami gaan we deze week boeken, yeahhhhh. Van 4 maart tot 10 maart gaan we. Ben zo benieuwd naar de stad! Wie weet rijden we door naar Orlando om daar een bezoek aan Disneyland te brengen.

Voor degene die nog een kaartje willen sturen, dit is het adres.

Christa De Lange
Kaya Kobalt 11,
Kralendijk Bonaire
Nederlandse Caraïben

Een zonnige groet van hier!
Dikke kussen en ik mis jullie!
Christa

*Makamba is een ander woord voor 'Nederlander'

  • 12 Februari 2013 - 13:37

    Jelena:

    Makamba betekent Nederlandse slavendrijver. Dit komt nog van vroeger verder leuk verslag Christa xxx

  • 12 Februari 2013 - 17:02

    Maria:

    Hee lieverd,fijn dat je het zo naar je zin hebt.Tuurlijk mis je je geliefden,maar geniet van deze ervaring,en van je trip naar Miami.Dikke knuf van ons.

  • 28 Februari 2013 - 03:53

    Elwin Elwin:

    Lijkt mij ook wel leuk dat bonaire☀

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christa

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 10002

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 02 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: