Het leven op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Christa De Lange-Doorn - WaarBenJij.nu Het leven op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Christa De Lange-Doorn - WaarBenJij.nu

Het leven op Bonaire

Door: Christa de Lange

Blijf op de hoogte en volg Christa

25 November 2012 | Bonaire, Kralendijk

Hoi lieverds,

Inmiddels is hij aangekomen, gister in de haven van Kralendijk; Sinterklaas! Vet grappig haha. Zo wie zo al dat hij aankomt met 30 graden, op een watertaxiboot, een bruin paard Amerigo bij zich heeft en al die Papiamenste Sinterklaasliedjes op de achtergrond. En het feit dat de Sint heel wat witte schmink op zijn gezicht heeft. Er wordt hier gewoon op 5 december Sinterklaasavond gevierd. Ook vieren we het op de afdeling met collega’s en hier thuis gaan we gezellig het Sinterklaasspel spelen.

De tijd vliegt en ik zit hier inmiddels alweer 4 weken. De eerste 2 weken waren wel even inkomen, het loslaten van je vertrouwde omgeving, en hier weer een nieuw leven beginnen. Maar inmiddels ben ik al aardig ingeburgerd en vind ik het hier fantastisch! Ik geniet van elke dag weer, net of je in een paradijs terecht ben gekomen.

Laat ik beginnen met de heerlijke temperaturen, gemiddeld zo’n 30 graden per dag, met wat wolkjes en een heerlijk briesje. De airco heb ik hier nog niet aan gehad. Zo af en toe is er ook een verfrissend regenbuitje, het plenst dan hard en de straten zien blank. Terwijl ik dit nu schrijf, regent het hard. Als het onweert tril je bijna letterlijk je bed uit. De gemiddelde temperaturen van het zeewater zijn 27 graden, dus bijna dagelijks zwem ik 1500 meter, daar de zee op 5 minuten lopen bij mijn appartement weg is.

Op Bonaire ken je niet de kilometers lange stranden zoals op Aruba of Curaçao, maar heeft ieder strand(je) weer iets unieks. Een van mijn favoriete stranden is bij Lac Bay, Sorobonbeach met zijn witte zandstranden en azuurblauwe water, echt prachtig. Van de week een stuk gefietst en hier gelegen, genoten van het uitzicht, cocktailtje in de hand met salsamuziek op de achtergrond, onder een palmboom, hoe tropisch wil je het hebben.

Elke woensdag en vrijdag is het uitgaan op Bonaire het leukst. In het uitgaansleven heb je niet veel keuze. Het is of naar Havana’s of naar Karels Beach Bar, of naar City Cafe maar het is vooral heel gezellig. Door de weeks is het meestal Happy Hour tussen 5 en 7 en zit je heerlijk aan een drankje kijkend naar de zee en de zon die ondergaat. Gezellig is het hier wel, van pannenkoeken eten met elkaar tot een lunch op het strand en bbq’s bij iemand thuis.

Het verkeer en de wegen zijn heel anders dan in Nederland (Eén keer lezen pap en dan snel deze regels weer vergeten, pas echt wel op ;-)). In de wegen zitten gaten, slecht wegdek en zo mag je met 7-8 man in een auto zitten. Een van de weinige verkeersregels die ik kan is; rechtdoor heeft voorrang. Er zijn geen stoplichten, soms zie je een bord met een snelheidslimiet, maar heb het idee dat iedereen zijn eigen snelheid bepaald. Gordels worden nauwelijks gebruikt. Even (om)schakelen dus haha.

Er valt nog hier zoveel te ontdekken op Bonaire. Het verbaasd me, ik was even bang dat het eiland te klein voor me zou worden, maar dat is dus niet het geval!

Over een paar weken komt mijn eerste bezoek uit Nederland al, mijn schoonzus Judith! Ik kan niet wachten om haar op te halen bij Flamingoairport en haar het eiland te laten zien. Zo wie zo kan ik iedereen dit mooie paradijs aanraden !!

Ik mis jullie wel allemaal. Ik kijk uit naar alle skype gesprekken en lieve berichten die ik krijg, echt heel leuk!!

AYO!!
Christa


  • 25 November 2012 - 18:29

    Maria:

    Heerlijk meid dat je al aardig ingeburgerd bent.Geniet maar van het mooie weer.Vandaag stormde het hier.Fijn voor je dat Judith gauw komt.Pas goed op jezelf.Dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christa

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1063
Totaal aantal bezoekers 10007

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 02 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: