Bon dia, bon dia!! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Christa De Lange-Doorn - WaarBenJij.nu Bon dia, bon dia!! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Christa De Lange-Doorn - WaarBenJij.nu

Bon dia, bon dia!!

Door: Christa de Lange

Blijf op de hoogte en volg Christa

11 November 2012 | Bonaire, Kralendijk

Bon dia dushi amigu!!

Zoals jullie kunnen lezen gaat mijn Papiaments al aardig vooruit haha. Wat ik in mijn vorige verslag ben vergeten te vertellen, is dat ik lekkere pepernoten en een chocoladeletter heb gehad voor mijn vertrek, maar toen ik de eerste supermarkt, gewoon de Appie Heijn, binnenstapte was daar als eerst de voorraad sinterklaas lekkernijen. Sterker nog hij wordt op dit eiland verwacht. Maar in tegenstelling tot Nederland komt de Sint hier aan per schip en vertrekt dan in een auto.

Het leven hier in Kralendijk begint aardig te wennen, ’s ochtends wordt je gewekt door fluitende vogels en zie je de opgaande zon komen. Mensen zeggen je vriendelijk gedag op straat (Bon Dia, Bon Tardi, Bon Nochi). En wat echt een feit is, het is gewoon erg CHILL allemaal, niet voor niets wordt er gezegd; “lekker chillen op de Antillen”. Ik heb zowaar geen volle agenda’s, wat is een agenda eigenlijk haha!

Bonaire zelf is prachtig! Maartje heeft me afgelopen week meegenomen in haar auto. Eerst langs de zuidkant van Bonaire. Je weet niet wat je allemaal ziet op deze toeristische route, naast het mooie turquase blauwe water heb je losvliegende flamingo's, ezels en geiten naast de weg. Onderweg kwamen we ook langs de piepkleine witte en rode slavenhuisjes tegen en de ingedampte zongedroogde zoutwinning. Dit moet je zien Bert!

Zelf heb ik afgelopen week een klein stukje van deze route gefietst. Ja ja een fiets voor niets via het ziekenhuis voor 2 maanden. Ik ben gestopt bij een prachtig mooi strand, Sorobon Beach. Hierbij ben ik, ondanks het smeren van mijn factor 30, flink verbrand en er erg ziek van geweest. Klappertandend lag ik in bed. Het gaat nu weer beter en begin ik te vervellen.

Elke woensdag is er een gratis openlucht filmavond, hoe chill is dat, gewoon lekker buiten zitten en een van de nieuwste films kijken. Er komen veel Nederlanders op af en zo leer je veel mensen in korte tijd kennen. Dat is hier ook zo fijn, mensen nemen je overal mee naar toe.

Deze week hebben we een heerlijk BBQ aan het strand gehad met ondergaande zon. Hier waren veel Nederlandse collega's van het ziekenhuis aanwezig. Heerlijk gegeten, mooie muziek, kijkend naar de sterrenhemel, echt een toppunt van genot.

Mensen komen en gaan hier op Bonaire, zo hebben Lisa en Paulette vrijdag hun afscheidsfeestje gehouden met hun Boneriaanse collega's uit het verpleeghuis “Kas di Kuido’’. Dit verpleeghuis zit vast aan het ziekenhuis. Heerlijke Nederlandse pannenkoeken gegeten.

Ook op het werk begin ik mijn plek een beetje te vinden. Heb alle diensten inmiddels gedraaid.

Vandaag voor het eerst op een surfplank gestaan, ook weer op het mooie strand Sorobon Beach.
Wel een lesje van ten voren genomen, want het is al een hele kunst om eerst op de plank te klimmen en daar op te blijven, maar uiteindelijk met de juiste instructies en de wind kom je toch goed vooruit.


Een zonnige groet uit Bonaire!

Dank jullie wel voor alle lieve berichtjes!

Christa

  • 11 November 2012 - 16:12

    Marja:

    Hoi Christa.

    Wat een heerlijk verhaal weer van je, je bent echt aan het genieten
    en gelijk heb je de kans die je kreeg heb je genomen,

    natuurlijk moet je ook hard werken maar als je dan vrij bent
    is het echt genieten.
    neem aan dat je man ook eerdaags lekker naar je toe komt.

    geniet er van.

    liefs en dikke kus
    Marja

  • 11 November 2012 - 18:39

    Elly:

    Hai Christa,

    Lees gelukkig dat je een beetje aan het wennen bent, maar voordat je het weet is Judith bij je hoor.
    Jij lekker in de zon, wij hier in de nattigheid.
    Vandaag was het wel zonnig. Oma de Haan een paar dagen hier geweest.
    Ik houd volgende week open huis voor een aantal bekenden.
    Verder alles zijn gangetje.
    Pas goed op jezelf en doe niets wat ik ook niet zou doen.

    Liefs Elly

  • 12 November 2012 - 12:07

    Maria:

    Lieve Christa

    Leuk om weer een verslag te lezen en wat fijn dat je begint te wennen.Aparte ervaring lijkt me dat om daar Sinterklaas arikelen in de winkel te zien.Nu nog stampot rauwe andijvie??Kijk uit naar je volgende verslag.Dikke knuffel van ons

  • 12 November 2012 - 12:59

    Judith:

    Chris!!! Bon dia!

    Klinkt goed!! Al heerlijk aan het genieten van het eiland leven dus!?
    Fijn dat je een fiets hebt, ik denk eraan om daar een mountainbike te huren om wat mooie tochtjes te maken. Kunnen we dus samen touren :)
    Cool dat je ging surfen! Leuke foto's ook!

    Zullen we binnenkort ff skypen?

    Xx Ju

    Oja, ik zou vooral dingen doen die mama niet doet ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christa

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 9995

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 02 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: